سفارش تبلیغ
صبا ویژن



هر کس جویای حکمت است، باید خاندان مرا دوست بدارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

پناهیان در جمع دانش اموختگان غدیر
پناهیان در جمع دانش آموختگان موسسه غدیرپژوهی:
نیاز امروز جامعه ما تالیف الغدیرهای جدید است/ شرط اول گرویدن به ولایت اعتقادات دینی نیست

 

 گروه معارف: حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان نیاز امروز جامعه ما را تالیف الغدیرهای جدیدی می‌داند که در آن رابطه ولایت با کلیدی‌ترین مفاهیم اسلامی و انسانی به زیبایی تبیین شود. 

به گزارش رجانیوز، سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان در جمع دانش آموختگان موسسه غدیرپژوهی در تالار اندیشه حوزه هنری را می‌توان گشودن بابی نو در پژوهش‌های نوین در موضوع غدیر و ولایت برشمرد که این قابلیت را دارد تا دست‌مایه تحقیق‌ها و پژوهش‌ها در این حوزه بسیار مهم شود. 

این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه باید به تدریج موضوعات انفعالی و دفاعی در حوزه غدیر را کنار گذاشته و تبیینی فعالانه در این حوزه ارائه کنیم، تصریح کرد: انفعال و دفاع وقتی دشمن حمله می‌کند، خوب است ولی فعالیتی درجه دو محسوب می‌شود و ما باید از این سطح فراتر برویم. 

به گفته پناهیان باید غدیر را ترویج و تبیین فعالانه کنیم چرا که امروزه مفاهیمی همچون حقوق بشر، آزادی، دموکراسی و هر نوع مفهومی که زیر مجموعه این مفاهیم قرار می‌گیرد و در جامعه بشری وجود دارد نظیر اخلاق، عدالت اجتماعی، بسیاری از فضائل و زیباییهای معنوی با غدیر قابل تحقق‌تر و با ولایت معنا پیدا می کنند. 

وی تصریح کرد: باید ولایت‌مداری برای همه آنقدر امر بدیهی باشد که هر کسی خواست هر مفهومی از مفاهیم انسانی و اسلامی را تعریف کند ابتدا بر ولایت تصریح و تاکید کند.

این خطیب سرشناس کشور مقدمه همه چیز اعم از اخلاق، خانواده خوب، تربیت فرزند و ... را ولایت عنوان کرد و اظهار داشت: امروزه نیازی به اثبات حقانیت ولایت نیست، آن زمان در عصر جاهلیت که انسان نمیتوانست ارتباط مفاهیم را با ولایت درک کند باید حقانیت آن ثابت میشد، مجموعه الغدیر علامه امینی به این منظور نگاشته شده است، امروزه باید الغدیرهای جدیدی تالیف شود که در آن به تبیین رابطه ولایت با کلیدی ترین مفاهیم اسلامی و انسانی بپردازد، این تبیین قطعا فعالانه است نه منفعلانه.

پناهیان با یادآوری آثار و پیامدهای همه جانبه وجود ولایت در جامعه خاطر نشان کرد: امروزه شرط اول گرویدن به ولایت اعتقادات دینی نیست، میشود از راههای دیگری به تبیین ولایت پرداخت، کافی است ولایت را توصیف کنیم، این مضمون در زیارت جامعه به زیبایی بیان شده است، آنجا که ولایت را توصیف میکند و آن را ائتلاف فرقهها، سیاستگذاران و سیاستمداران برجسته جامعه میخواند.


 وی با بیان اینکه اگر جامعه ما در همان حالت دفاع منفعلانه از ولایت باقی بماند جامعه عقب ماندهای خواهد شد افزود: باید دین را با معرفی ولایت برای جهانیان تعریف کنیم، باید اسلام را با ولایت که افتخار برجسته دین اسلام است، معرفی کنیم، این رویکرد را هنوز آغاز نکرده ایم، باید آغازش کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه به دانش‌پژوهان و فعالان عرصه غدیرپژوهی توصیه کرد تا در معرفی غدیر به جهانیان، به دفاع از غدیر در مقابل آنان که غدیر را قبول ندارند، اکتفا نکرده و غیر مسلمانان را با غدیر آشنا کنند و غدیر را نه تنها به عنوان یک واقعه تاریخی که به عنوان یک ساختار حکومتی که دین معرفی می‌کند، تبیین کنند.

پناهیان با یادآوری اینکه تمام فضائل حتی نماز و عبادت، جهاد و شهادت، زکات و انفاق بدون ولایت قبول نیست، به مساله نذر در روز غدیر اشاره کرد و گفت: امام جامعه بشری آماده است منتها پشت پرده غیبت! اگر از غدیر آغاز کنیم تا انتهای ظهور خواهیم رفت، اگر ارزش ولایت و غدیر را متوجه شویم بیشترین نذرها در روز غدیر خواهد بود، چرا که اگر ولایت برقرار شود، انتقام خون اباعبدالله الحسین هم گرفته خواهد شد.


گفتنی است موسسه غدیرپژوهی زیر نظر بنیاد معارف اسلامی از سال 78 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و تا کنون با برگزاری 7 دوره تخصصی آموزشی، موفق به تربیت 1000 تن مدرس و مبلغ غدیر شده است. این موسسه هر سال در سال‌روز مبارک عید غدیر با برگزاری جشن و اعطای هزینه سفر کربلا به تقدیر از دانش آموختگان برتر دوره می پردازد.  



کلمات کلیدی : مختلط

:: برچسب‌ها:

نویسنده : آدینه
تاریخ : 91/8/18:: 3:21 صبح