سفارش تبلیغ
صبا ویژن



در آغاز سرما خود را از آن بپایید و در پایانش بدان روى نمایید که سرما با تن‏ها آن مى‏کند که با درختان . آغازش مى‏سوزاند و پایانش برگ مى‏رویاند . [نهج البلاغه]

اسرائیل و فیسبوک

اثرگزاری اسرائیل در شبکه جهانی فیسبوک

منبع : خبرگزاری آوا

  اثرگزاری اسرائیل در شبکه جهانی فیسبوک

Share/Save/Bookmark



شاید یهودی بودن سه نفر از بنیانگذاران فیس‌بوک در ابتدا غیر عادی به نظر نرسد و بدگمانی به آن‌ها توهمی از جنس توهم توطئه به شمار آید، اما آنچه که بیش از هرچیز عدم بی‌طرفی و شبکه اجتماعیِ صرف بودن فیس‌بوک را زیر سوال می‌برد، هم راستا بودن اقدامات و فعالیت‌های آن با سیاست‌های امریکا و اسرائیل است. علاوه بر جاسوسی نیابتی از کاربران فیس‌بوک، این شبکه به ظاهر اجتماعی، با هر گونه شکل‌گیری گروه‌های اجتماعی بر خلاف منافع و اهداف سیاست‌های امریکا و صهیونیسم، مقابله و آن را فیلتر می‌کند. نمونه‌هایی از این عملکرد “سفارشی” را می‌توان در برخورد با صفحات فیس‌بوک حامی‌مقاومت مردم فلسطین مشاهده کرد.

بارزترین این برخورد، حذف صفحه دعوت به انتفاضه سوم مردم فلسطین بود. همچنین صفحات دیگری نیز که در حمایت از جنبش‌های مردمی‌در فلسطین، بحرین و … نیز تشکیل شده که همگی از سوی فیس‌بوک فیلتر شده است. این در حالیست که در حوادثی از جنس حوادث پس از انتخابات 88 ایران، فیس‌بوک به محل اصلی سازمان‌دهی مخالفان تبدیل شده بود. در انتخابات روسیه نیز فیس‌بوک قصد ایفای نقشی مشابه ناآرامی‌های ایران داشت که به سرعت خنثی شد.

همچنین به جز این تضاد عملکرد، فیس‌بوک به طور پیش فرض، با قرار دادن کلید واژه “فلسطین” در کنار ” القاعده” و “نازی”، از ایجاد صفحاتی با این عناوین جلوگیری می‌کند.

در همین حال دیوید فیشر، پسر استنلی فیشر رئیس بانک اسرائیل، و یکی از پنج نفر اول گوگل، به فیس‌بوک پیوسته است. دیوید فیشر 37 ساله که یکی از 5 نفر اول در شرکت گوگل و مغز متفکر بسیاری از طرح‌های اقتصادی گوگل بود. طرح‌های اقتصادی تحت مدیریت فیشر در سال 2009 و براساس آمار غیر رسمی، نزدیک به 30 میلیارد دالر درآمد تبلیغاتی عاید گوگل کرده است.

دیوید فیشر با هدف اجرای طرح‌های مشابه در فیس‌بوک و گسترش دفاتر آن در سرزمین‌های اشغالی، وارد فیس‌بوک شده است. فیشر پیش از این و در دولت بیل کلینتون، در وزارت مالیه امریکا مشاور سیاست‌های اقتصادی دولت بود.

گسترش فعالیت‌های فیس‌بوک در سرزمین‌های اشغالی و با هدف جذب یهودیان سراسر جهان به مهاجرت، یکی دیگر از اهداف فیس‌بوک در سطوح میانی بوده است.

فیس‌بوک و تاثیر آن بر خانواده

نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان‌ می‌دهد حدود یک سوم طلاق ها در این کشور با شبکه اجتماعی فیس‌بوک در ارتباط است. در این مطالعه حدود پنج هزار صورت دعوای طلاق مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که در 33درصد این صورت دعواها به فیس‌بوک به عنوان یکی از دلایل درخواست طلاق اشاره شده است. در این پرونده‌ها معمولا یکی از طرفین به گونه‌ای از فیس‌بوک استفاده کرده که موجب نارضایتی طرف مقابل بوده است.

نام فیس‌بوک در یک سوم پرونده‌های طلاق انگلیس در سال 2011

نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده است که حدود یک سوم طلاق ها در این کشور با شبکه اجتماعی فیس‌بوک در ارتباط است. در این مطالعه حدود پنج هزار صورت دعوای طلاق مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که در 33درصد این صورت دعواها به فیس‌بوک به عنوان یکی از دلایل درخواست طلاق اشاره شده است. یافته های این مطالعه نشان می‌دهد که معمولاً یکی از طرف ها به گونه ای از فیس‌بوک استفاده می‌کند که باعث نارضایتی طرف دیگر می‌شود.

طبق مطالعه‌ای از سوی موسسه حقوقی Divorce-online انگلستان، در سال 2011 در یک سوم پرونده‌های طلاق از فیس‌بوک نامی ‌برده شده است. این رقم در سال 2009 یک پنجم بوده است. در روزگاران گذشته ردیابی یک رابطه نامشروع هفته‌ها به طول می‌انجامید و دوندگی بسیاری می‌طلبید. امروزه اما این کار تنها با یک کلیک ساده انجام می‌گیرد و عواقبش ممکن است همیشگی و ویرانگر باشد.

پبه گفته سخنگوی پایگاه divorce-online، “چنان‌چه فردی بخواهد رابطه نامشروعی با کسی برقرار کند، فیس‌بوک در دسترس‌ترین مکان برای این کار است… در فیس‌بوک روابط نامشروع به سرعت برق و باد صورت می‌گیرد، در حالی که در نبود فیس‌بوک شکل‌گیری همین روابط ماه‌ها و گاهی سال‌ها زمان می‌برد.”

پایگاه انگلیسی divorce-online: فیس بوک در دسترس ترین مکان برای برقراری روابط نامشروع است

وکلای طلاق در امریکا همگی بر این باورند که فیس‌بوک روز به روز عامل موثرتری در فروپاشی ازدواج‌ها تبدیل می‌شود. کِی جِیسون و کِلی کرَف‌اسکای در کتاب “فیس‌بوک و ازدواجتان” تأثیر فیس‌بوک در نابودی ازدواج‌ها هشدار می‌دهند. این دو در وبلاگ خود می‌نویسند: “مردم سریع‌تر از آن که عقل سلیمشان بخواهد تصمیم بگیرد تایپ می‌کنند و دکمه send را کلیک می‌کنند و بیشتر درگیر احساسات آنی خود هستند تا بررسی عاقلانه کاری که انجام می‌دهند.”

وقتی مارک زاکربرگ وضعیت تأهل خود را در صفحه‌اش به متأهل تغییر داد بیش از یک میلیون “like” از هوادارانش دریافت کرد. اما براساس آمار و پژوهش‌ها، سایت مارک زاک چندان هم به نفع ازدواج و خانواده عمل نکرده است.

در می 2011، HLC Technologies اعلام کرد که حدود 50? از کارکنان در انگلستان استفاده از فیس‌بوک را از محل کار ممنوع کردند. فیس‌بوک متهم است به کاهش بازدهی کاری کارمندان.

امکان ایجاد Event یا “رویداد” یکی از امکانات فیس‌بوک است که همواره در کشورهای مختلف دردسرساز بوده است. در رویدادهای فیس‌بوکی، هر فرد می‌تواند به ایجاد یک رویداد، دوستان و دیگر اعضا را به تجمع، مهمانی و یا هر اقدام جمعی دیگر دعوت کند.

در جنوری 2011 مقامات آلمان شروع به بررسی امکان ممنوعیت رویدادهای برنامه‌ریزی‌شده در فیس‌بوک کردند. این تصمیم به دلیل موارد متعددی از تجمع افرادی گرفته شد که در اصل به آن رویداد دعوت نشده بودند. برای نمونه، در مراسم تولد 16 سالگی دختری در هامبورگ که به اشتباه دعوت به تولدش را در معرض دید عموم قرار داده بود 1600 نفر تجمع کردند. بیش از یکصد پلیس به محل اعزام شد. یک پلیس مجروح شد و یازده نفر از شرکت‌کنندگان به دلیل ضرب و شتم، تخریب اموال و مقاومت در برابر پلیس دستگیر شدند.

نویسنده: شکریه شیرین


کلمات کلیدی :

:: برچسب‌ها:

نویسنده : آدینه
تاریخ : 91/8/14:: 5:46 عصر